ПОЛИТИКА

Побуна малих привредника против великих трговаца

Супермаркете оптужују да користе пандемију и да док су други закључани несметано продају све врсте робе 

И у Србији попут других држава ЕУ све више расте јаз између малих и великих трговаца робе, који на тржишту имају другачији третман приликом мера рестрикције због ковида 19.

На ову све очигледнију предност трговинских ланаца недавно је указало Удружење „Заштитник предузетника и привредника Србије”. Поводом мера ограничења протеклог викенда, а које би могле да остану на снази и у наредном периоду, ово удружење саопштило је да велики ланци супермаркета под изговором продаје прехране изигравају уредбу и продају робу свих врста, чиме неосновано стичу корист на штету оних који су мерама онемогућени да раде.

– Апсурдно је што су гужве баш у великим трговинама које неометано раде, а не у малим радњама које одговорно спроводе све епидемијске мере у виду ограничења броја особа, ношења маски и доступности средстава за дезинфекцију – наведено је у саопштењу које је пренела агенција Танјуг. То удружење истиче да су многи угоститељски објекти уложили велики новац како би испунили и све што је захтевано од њих. Обезбедили су размак, средства за дезинфекцију, ковид редаре, акте, а да су као награду добили, како је наведено, смањено радно време, инвазију инспекција, етикетирање и увећане рачуне.

Позиција мултинационалних трговинских компанија још је више оснажена током падмије. Крајем прошле године велики трговци у Аустрији, попут „Шпар”, „Хофер” и „Лидл” јасно су се успротивили државним мерама када је влада, током закључавања, покушала да им ограничи асортиман искључиво на прехрану. Јавно су саопштили да не желе да се у оквиру владине борбе с пандемијом одрекну непрахрамбеног сектора који имају значајан удео у њиховом пословању.

Истовремено, као и сада у Србији, трговци на мало у Аустрији су се желали да су присиљени да затворе радње због тога што нису „неопходни”. Они су сматрали да су велики трговци привилеговани, јер могу да продају многе производе, па и оне за које влада сматра да нису „неопходни”.

Ово очигледно не потресе оне који држе највеће уделе у трговини широм Европе. Напротив, асортиман све више проширују, управо током пандемије. „Лидл” је, рецимо, недавно најавио продају аутомобила у Немачкој и то по дисконтним ценама и уз повољне услове отплате. Још 2016. године тај немачки трговац успешно се опробао са продајом „фијат 500”, док ће сада сличан пројекат спровести с три друга модела аутомобила.

Велики системи трговине постају све конкурентнији и апотекама. Немачки трговински ланац „Алди” пре неколико дана почео је да продаје антигенске тестове на вирус корона. 

(Фото EPA-EFE/Mohammed Badra)